Witaj!

O, właśnie trafiłeś w miejsce, gdzie umieszczam swoje przemyślenia. Wszystko, co mnie denerwuje, a co zachwyca.

wtorek, 7 września 2010

Motion Capture w warunkach domowych? Czemu nie!

Nie zastanawiało ciebie kiedykolwiek, jak powstają realistyczne animacje ruchu postaci w filmie lub grze komputerowej? Najlepiej skorzystać z technologii Motion Capture. Jak to działa? Aktor zakłada specjalny kombinezon z sensorami ruchu. Każdy ruch aktora jest rejestrowany i specjalne algorytmy w komputerze odpowiednio modyfikują model wykonany przez grafika. Ostatnio pojawił się jednak nowy, tańszy sposób rejestracji ruchu. Aktor jest nagrywany jednocześnie z ośmiu kamer, a specjalny algorytm rejestruje zmiany obrazu i odpowiednio modyfikuje geometrię modelu. Niestety obie metody dla zwykłego amatora są po prostu zbyt kosztowne. Co więc?

...wykorzystaj to co masz! do improwizowanego motion capture wystarczy ci zwykła kamerka VGA w komórce czy kamerce internetowej. Nie umieszczę tu żadnego przykładu jak to działa bo zwyczajowo jeszcze nie testowałem tego z braku czasu, ale wierzę że eksperymentując można uzyskać naprawdę świetne efekty.
Procedura:

  1. Nagraj kamerą jakąś czynność. Najpierw obiektyw skieruj centralnie na wprost ciebie, następnie nagraj to samo od boku.
  2. Zrzuć na komputer film i przekonwertuj go na jakiś mniej egzotyczny format, na avi lub mpeg
  3. Wyodrębnij klatki wideo w postaci plików graficznych. Możesz użyć do tego XnView albo bmp2avi.
  4. Teraz wczytuj do swojego programu do modelowania jako tło co piątą klatkę obrazu. Ustaw odpowiednio kości (Bone/Armature modifier) tak aby zgadzały się na obrazie. Ustaw kamerę od boku i zrób to samo dla wyodrębnionych klatek z filmu "od boku"
  5. Ustaw klatkę kluczową (keyframe).
  6. Powtarzaj kroki 4-5 dopóki nie stworzysz całej animacji.
  7. Wyrenderuj i podziwiaj swoją pracę :)
Wiem że trochę pracochłonne, ale widok realistycznych animacji nawet przy kanciastym modelu mogą być tego warte.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz